2024-03-29T17:58:17Z
http://www.kdip.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18965
اکتشاف و پردازش هوشمند دانش
2783-3607
2783-3607
1400
1
1
بررسی عوامل موثر بر استقرار سیستم مالیات الکترونیک(مورد مطالعه: سازمان امور مالیاتی استان تهران)
اسماعیل
اسدی
حاجیه
رجبی فرجاد
شهربانو
احمدی
این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر استقرار سیستم مالیات الکترونیک در سازمان امور مالیاتی استان تهران انجام گرفته است. لذا از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان سازمان امور مالیاتی استان تهران به تعداد 250 نفر بوده است که از طریق فرمول کوکران 152 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته 37 سئوالی بوده است که روایی محتوای آن توسط خبرگان تایید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالای 80/0 به دست آمده است که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلوموگروف اسیمنروف و آزمون تی تک نمونه ای با نرم افزارspss و لیزرل صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان دهنده آن بوده است که عوامل فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، استراتژی سازمان و منابع سازمانی بر استقرار سیستم مالیات الکترونیک تاثیر معنادار دارد و همچنین شاخصهای برازش مدل اندازهگیری موید برازش مدل بوده است.نتایج پژوهش نشان دهنده آن بوده است که عوامل فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، استراتژی سازمان و منابع سازمانی بر استقرار سیستم مالیات الکترونیک تاثیر معنادار دارد و همچنین شاخصهای برازش مدل اندازهگیری موید برازش مدل بوده است.
عوامل فناوری اطلاعات
ساختار سازمانی
منابع انسانی
فرهنگ سازمانی
استراتژی
منابع سازمانی
سیستم مالیات الکترونیک
2021
08
23
1
19
http://www.kdip.ir/article_138394_b2f7ea9180b28b3a4b309e35632dfa77.pdf
اکتشاف و پردازش هوشمند دانش
2783-3607
2783-3607
1400
1
1
تأثیر ارزهای دیجیتال بر اقتصاد ایران، فرصتها و چالشها
امیر
رحمانی
سعیده
باباجانی محمدی
چکیده:ارزهای مجازی، نظام پولی و بانکی و فلسفه وجودی آنها را به چالش کشیدهاند. این چالشها تنها به نظام پولی و بانکی محدود نگردیده و دامنه آن به حدی گسترده است که حوزههای دیگر جامعه و علوم مانند حقوق، فقه، اقتصاد و سیاست را نیز متأثر ساخته و خیل وسیعی از پرسشها و ابهامات خرد و کلان را پیش روی آنها قرار داده است. توجه رواج گسترده و فزاینده استفاده از این ارزها، سیاست نادیده انگاشتن و معطل نمودن شیوه برخورد با این نوع ارزها روش مناسبی برای مقابله با واقعیتهای پیش رو نیست و استخراج حکم فقهی نحوه استفاده از ارزهای دیجیتال توسط مراجع تقلید و شورای فقهی بانک مرکزی، معین نمودن ماهیت ارزهای مجازی بهعنوان کالا یا پول، آگاهسازی مردم پیرامون ساختار این نوع ارزها (فرصتها و تهدیدها) از طریق رسانه ملی، اتخاذ تدابیر لازم از سوی مجلس شورای اسلامی و اجرای صحیح مقررات از مسیر سازمان امور مالیاتی کشور و شورای عالی مبارزه با پولشویی و... میتواند نقش اساسی در کاهش تهدیدهای ارزهای دیجیتال و بهرهمندی از مزایا و فرصتهای ایجادشده اقتصادی این نوع رمز ارزها داشته باشد. لذا مقاله حاضر به معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال و تأثیر آنها بر اقتصاد جامعه ایران پرداخته است.واژگان کلیدی: ارزهای مجازی، نظام پولی و بانکی، فرصتها و تهدیدها
ارزهای مجازی
نظام پولی و بانکی
فرصتها و تهدیدها
بیت کوین
2021
08
23
20
33
http://www.kdip.ir/article_138776_a52baa6411aa9311828d743d8cae8656.pdf
اکتشاف و پردازش هوشمند دانش
2783-3607
2783-3607
1400
1
1
تاثیر بکارگیری عوامل مدیریت الکترونیک بر رضایتمندی مشتریان شرکت عمران شهرجدید گلبهار
سیدحامد
حسینی
محمدحسین
همایونی راد
فائزه
روحانی
رضایت مشتری به عنوان یک عامل اصلی برای تعیین موفقیت سازمان در ارتباط با مشتریان و معیاری از چگونگی عملکرد کلی سازمان در رابطه با مجموعه انتظارات مشتری می باشد. فناوری های اطلاعاتی همراه با فاکتورهای خود تحولات عظیمی در شرکت ها و سازمان های بازرگانی ایجاد کرده که از طریق کاهش زمان ارائه خدمات، افزایش سرعت ارائه خدمات و افزایش کیفیت و کارایی ارائه خدمات منجر به بهبود عملکرد کلی سازمان می گردد که به نوبه خود افزایش رضایت و وفاداری مشتریان سازمان را به دنبال دارد. تولید و ارائه خدمات نو با خصوصیات منحصر به فرد، نیازمند سازمان هایی با تفکر و راهبرد های نوین می باشد. پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه ی عوامل مدیریت الکترونیک و رضایت مشتری است. جامعه آماری در این پژوهش شامل مشتریان شرکت عمران شهر جدید گلبهار در نیمه اول سال 1399 می باشد که تعداد آنها برابر با 1000 نفر است. تحلیل دادهها بر اساس 250 پرسشنامه جمع آوری شده از نمونه ی آماری صورت گرفته است. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از نرم افزار SPSS و آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. فرضیه اول بیان می دارد که عوامل استراتژیک بر رضایت مشتری تاثیر دارد. فرضیه دوم نشان داد که عوامل تکنولوژیک مدیریت الکترونیک بر رضایت مشتری تاثیر دارد. نتایج فرضیه سوم نشان داد که عوامل فرهنگی مدیریت الکترونیک بر رضایت مشتری تاثیر دارد.
رضایت مشتری
مدیریت الکترونیک
عوامل مدیریت الکترونیک
شرکت عمران
شهر جدید گلبهار
2021
08
23
34
47
http://www.kdip.ir/article_138811_2e0c2108d542626da9cbfba49edcf435.pdf
اکتشاف و پردازش هوشمند دانش
2783-3607
2783-3607
1400
1
1
بررسی تاثیر نظام جبران خدمات بر جذب و نگه داشت نیروی انسانی متخصص در حوزه الکترونیک (مورد مطالعه: دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری منطقه 2 تهران)
شهلا
اجل افشار
سعید
مرادی
فرزاد
آسایش
فاطمه
نادعلیزاده
فرح
بیراتی
ریحانه
محمودیان
داریوش
سرحدی
سازمانها برای بقا نقش سازنده خود نیازمند افکار، اندیشه ها، نظرات تازه هستند تا با دریافت دیدگاههای نو مبتنی بر تحقیقات میدانی و اندیشه ها و تئوری ها بتوانند پویایی خود را تضمین کنند وگرنه رو به زوال هستند. مقاومت سازمان ها در قبال تحولات جهانی و منطقه ای موجب حذف آنها شده و حتی قادر به حفظ وضع موجود نیز نخواهد بود. زیرا نیازهای متنوع و پیچیده انسان ها موجب خلاقیت و نوآوری در زندگی انسان ها است تا بتوانند استعدادهای فردی و جمعی را شکوفا کنند و در سایه آن بهره مندی مادی و معنوی را دریابد؛ هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر نظام جبران خدمات شهرداری در جذب و نگه داری سرمایه انسانی متخصص و ارائه الگوی پیشنهادی بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی است که به روش پیمایش انجام شده است و از حیث هدف جزء تحقیقات کاربردی بشمار می رود؛ ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه می باشد که روایی آن به تائید اساتید راهنما و مشاور و خبرگان شهرداری تهران رسیده است و پایایی آن نیز برای هر متغیر بیشتر از 0.7 بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک منطقه 2 شهرداری تهران می باشند که جمعا 400 نفر می باشند؛ با لحاظ نمودن میزان خطای 0.5، احتمال موفقیت 0.5 و جامعه هدف به حجم 400 نفر، تعداد نمونه مورد نیاز برای این پژوهش حدود 196 نفر تعیین گردید که با توجه به احتمال ریزش پرسشنامه تعداد بیشتری پرسشنامه پخش شد که در نهایت 200 پرسشنامه سالم مورد تحلیل قرار گرفت؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به آزمون رگرسیون انجام شده است و نتایج نشان از تاثیر مثبت و معنادار نظام جبران خدمات بر جذب و نگه داشت نیروی انسانی متخصص در شهرداری تهران داشته است و درمیان فرضیات تنها؛ تاثیر جبران خدمات مستقیم در شهرداری تهران تائید نشده است
نظام جبران خدمات
جذب نیروی انسانی
حوزه خدمات الکترونیک
نگه داشت نیروی انسانی
2021
08
23
48
61
http://www.kdip.ir/article_138780_e3648fe02337703c60839e43f8b296b1.pdf
اکتشاف و پردازش هوشمند دانش
2783-3607
2783-3607
1400
1
1
بررسی عوامل راهبردی تأثیرگذار بر پیاده سازی مدیریت دانش و کیفیت خدمات انتظامی پلیس
مرضیه
شهریاری
مدیریت صحیح منابع و امکانات موجود در کشور و در رأس آن مدیریت دانش و جریان اطلاعات در سطح ملی یکی از اساسی ترین عوامل در تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفیت خدمات انتظامی پلیس به عنوان یکی از سازمان هایی که، دانشوری را جزو سیاست های راهبردی خود در توانایی پیش بینی رخدادها و تبدیل تهدیدهای امنیتی جامعه به فرصت هایی برای آسایش مردم است که با روش تحلیل محتوایی و استنادی انجام شده است. مدیریت دانش در پلیس، راهبرها و فرایندهایی هستند که قادرند تولید و جریان دانش را به منظور ایجاد و تأمین انتظارات سازمان پلیس به وجود آورند. لذا مدیریت دانش به منزله چالش کشف دانایی های پلیس و حتی مردم است. از اقداماتی که میتوان در راستای دانشمحوری پلیس ایران برشمرد، درک ضرورت و اهمیت بهرهگیری از مدلهای راهبردی و طرح و اجرای آن است. در عین حال برای تحقق پلیس دانشمحور علاوه بر اقداماتی چون توسعه مراکز تحقیقاتی، ارتقای نقش و سهم علوم دانشگاهی پلیسی و برقراری تعامل و بسترهای مناسب جلب همکاری مردم با پلیس و برقراری کانالهای بازخوردگیری از جامعه و تقویت مدیران دانش گرا، توسعه نیروی "پلیس یادگیرنده" و "پلیس دانش گرا " را نباید از یاد برد. در این پژوهش مفهوم مدیریت دانش، اهمیت آن، مدل ها، و راهبردهای بهره گیری از مدیریت دانش در نیروهای انتظامی پرداخته شده است.
مدیریت دانش
پلیس جامعه محور
پلیس دانش محور
راهبردها
اقتصاد مقاومتی
2021
08
23
62
75
http://www.kdip.ir/article_138788_2efab303dc41df15728a88f9387f95fd.pdf
اکتشاف و پردازش هوشمند دانش
2783-3607
2783-3607
1400
1
1
بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری کاربران شبکههای اجتماعی
مهدی
نوروزی
علی
نوروزی
هنگامیکه عمل مبادله انجام میشود متوجه میشویم که این امر بخشی از یک فرایند اجتماعی است که نهتنها شامل تعامل فردبهفرد و تعامل بین شرکت و مشتری است، بلکه شامل تبادل اطلاعات زیادی بوده و ممکن است بر افراد پیرامون مشتری نیز اثر گذارد. با توجه به سرعت تغییرات در سالهای اخیر، تکنولوژی نقش مهمی در توسعه مزیت رقابتی پایدار دارد. با ورود به عصر اطلاعات و جامعه شبکهای، ما در بیشتر حوزهها شاهد تحولات تکنولوژیکی گوناگون هستیم. مقاله حاضر به بررسی تأثیر ارزش درک شده و کیفیت اطلاعات بر وفاداری کاربران شبکههای اجتماعی میپردازد. تحقیق حاضر، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی، میباشد؛ زیرا علاوه بر توصیف وضعیت موجود به آزمون فرضیهها برحسب روابط مبتنی بر پیشبینی میپردازد و به دنبال تعیین تأثیرگذاری متغیرها از روش آمار استنباطی است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیه کاربران شبکههای اجتماعی میباشد که به لحاظ آماری تعداد این کاربران نامعلوم و نامحدود در نظر گرفته میشود لذا از روش غیراحتمالی در دسترس برای نمونهگیری استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کلاین تعداد ۲۸۴ نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. نتایج تحقیق حاکی تأثیر متغیرهای کیفیت رابطه، ارزش درک شده و کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات شبکههای اجتماعی بر وفاداری کاربران شبکههای اجتماعی دارد.
شبکه های اجتماعی
کیفیت رابطه
ارزش درک شده
کیفیت اطلاعات
وفاداری
2021
08
23
76
90
http://www.kdip.ir/article_138777_d93e6a6aa06c53af97c21c5ead83ea1d.pdf