ORIGINAL_ARTICLE
نقش تعدیل کننده شیوع ویروس کرونا بر رابطه میان دین داری مدیران و کیفیت سود
دینداری و باورهای دینی میتواند بر همه شئون زندگی انسانها تاثیرگذار باشد. یکی از موضوعاتی که متأثر از باورهای دینی است، رفتار مدیران و تصمیمگیری آنها برای چگونگی انجام دادن مسئولیتهایشان میباشد. نوع عملکرد مدیران میتواند بر روی کیفیت سود تاثیرگذار باشد. ازاینرو در این تحقیق به دنبال بررسی رابطه میان دینداری مدیران و کیفیت سود شرکتها با نقش تعدیلکنندگی شیوع ویروس کرونا هستیم. ازنظر هدف این پژوهش کاربردی بوده و ازنظر نوع جمعآوری دادهها این پژوهش در دستهبندی پژوهشهای توصیفی و همبستگی قرار میگیرد. از طریق نمونهگیری حذفی تعداد ۱۷۳ شرکت انتخاب و پرسشنامه برای مدیران آنها ارسال گردید. درنهایت ۱۳۴ پرسشنامه تکمیلشده جمعآوری شد و اطلاعات این شرکتها بین سالهای 1392 تا ۱۳۹۸ به دست آمد. آزمون فرضیهها با رگرسیون چند متغیره و به کمک نرمافزار EVIEWS انجام گردید. نتایج تحقیق نشان داد که میان سطح دینداری مدیران و کیفیت سود شرکتها رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین نتیجه فرضیه دوم نشاندهنده آن است که شیوع ویروس کرونا میتواند بر رابطه میان دینداری مدیران و کیفیت سود تأثیر معنادار و مثبتی داشته باشد و درواقع این رابطه را محکمتر نماید.
http://www.kdip.ir/article_139877_2ed324266a0dc706985050ed0deed6fe.pdf
2021-11-22
10.30508/kdip.2021.291244.1001
دینداری
مدیران
باورهای دینی
کیفیت سود
شیوع ویروس کرونا
روح الله
رحمانی
rahmani.roholah@yahoo.com
1
مربی گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل سبکهای طراحی رابط کاربری در اپلیکیشنهای فرهنگی ایرانی (کتابخوانی)
در دو دهه اخیر دو ویژگی متمایز و نوظهور در تلفنهای همراه، آنها را به بستر مناسبی برای استفاده، تولید و نشر آثار هنری تبدیل نموده است، دو ویژگی عبارتنداز: صفحه نمایش لمسی و امکان نصب اپلیکیشنهای هوشمند. در این راستا، رابط کاربری به عنوان عامل اصلی تعامل با کاربر، نقش بسیار مهمی ایفا نموده است. رابط کاربری، مجموعه ویژگیهایست که یک برنامه ارائه می دهد تا کاربر ورودی برنامه را دریافت کرده و از آن به سهولت استفاده نماید. حتی پیچیدهترین کدها و ماهرانهترین طرحهای بصری، محکوم به شکست خواهند بود اگر رابط کاربری، فاقد کارایی لازم باشد. به عبارت دیگر، رابط کاربری یک نرم افزار، شاهراه اصلی ارتباطی میان مغز انسان و محصول دیجیتال باست. همچنین تحلیل و درک رفتار بشر با یک ابزار دیجیتال، کلید اسرار طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری است. تا به امروز تمامی سبک و زبانهای موجود در طراحی رابط کاربری برگرفته از ویژگیهای هنر غربی بوده البته زبانهای طراحی سبکهایی فراگیر هستند که میتوانند راهنمای طراحی یک محصول باشد و هر ملیتی میتواند بر حسب گرایشات ملی و قومی خود متد خاص خود را داشته باشد. در طراحی UI اپلیکیشنهای موبایل نیز مانند هر محصول دیگری، بیش از یک الگو و یا سبک طراحی وجود دارد. این زبانهای طراحی با راهنمایی در انتخاب رنگها، شکلها، الگوها، بافتها، ترکیببندی و حتی فونتها میتوانند در هر اپلیکیشن ظاهر و احساس خاص خود را القا نمایند. هدف از پژوهش حاضر آن است تا مشخص گردد که اپلیکیشنهای فرهنگی- ایرانی از چه سبکهایی برای طراحی رابط کاربری پیروی میکند. این سوال مطرح خواهد بود که، چه سبکهایی در اپلیکیشنهای موفق غالب است.
http://www.kdip.ir/article_139878_b0106ee0d3ac110e1a432be08388b29a.pdf
2021-11-22
10.30508/kdip.2021.293710.1010
اپلیکیشن
رابطکاربری
سبک طراحی
تلفن هوشمند
توسعه دهندگان
صالحه السادات
هدایتی
saleheh_hedayati@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
صدیقه
قاریان
m.ghariyan@chmail.ir
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
هانیه
شیخی
h_sh_graphica@yahoo.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوریتم تشخیص پلاک خودرو با استفاده از روش های محاسبات ریاضی
تشخیص پلاک خودرو یک مسئله ضروری در سیستم ترافیک امروزی است. اولین گام در فرایند تشخیص پلاک خودرو، تعیین موقعیت مکانی پلاک است. در گام بعدی میبایست به اندازه کافی دقیق بوده و همچنین محاسبات آن در مدت زمان قابل قبول انجام شود. دلیل این موضوع آن است که خروجی این مرحله به عنوان ورودی در گامهای بعدی می باشد. اگر در مرحلهی تعیین موقعیت مکانی خطا بروز کند، عملکرد گامهای بعدی نیز دچار مشکل خواهد شد. در این تحقیق روش نوآرانه ایی با استفاده از بهبود وفقی کنتراست تصویر، حذف کاراکترهای غیر عددی، آنالیز و خوشهبندی کاراکترهای پلاک به منظور تعیین موقعیت مکانی پلاک خودرو با کاراکترهای تیره روی زمینهی روشن ارائه شده است. روش پیشنهادی پیچیدگی زمانی الگوریتم را کاهش داده و باعث سهولت در پیادهسازی، افزایش سرعت و کارایی سیستم تعیین موقعیت مکانی پلاک می گردد. الگوریتم پیشنهادی مستقل از تعداد پلاک خودرو در تصویر، اندازهی تصویر، کجی و ناخوانایی کامل پلاک بوده و در مقابل تغییرات روشنایی تا حد قابل قبولی مقاوم می باشد. روش پیشنهادی بر روی دو مجموعه داده مختلف به ترتیب با تعداد 67 و 492 تصویر پیاده سازی شده است. نتایج نرخ صحت 100 و 99.59 درصد با نرخ خطای 1.5 و 1.63 و زمان اجرای 109 و 17.5 میلی ثانیه بطور میانگین، را نشان می دهد.
http://www.kdip.ir/article_139880_35e6b6aae9ea69565f7674166fd2e1fa.pdf
2021-11-22
10.30508/kdip.2021.296139.1012
تعیین موقعیت مکانی پلاک خودرو
کشیدگی وفقی
کنتراست
آنالیز
خوشه بندی
حمید
طباطبایی
hamid.tabatabaee@gmail.com
1
گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
LEAD_AUTHOR
سکینه
قاسمی
2
گروه مهندسی کامپیوتر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
AUTHOR
محسن
نجف زاده
3
گروه مهندسی کامپیوتر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
AUTHOR
هاشم
زواری
4
گروه مهندسی کامپیوتر، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه طب سنتی و گیاهان دارویی در توسعه مدیریت گردشگری سلامت مطالعه موردی استان خراسان جنوبی
گردشگری درمانی و بهداشتی از رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری جهان است که باعث شده سازمان های دست اندرکار و کشورهای علاقمند به توسعه گردشگری توجه خود را به این بخش از صنعت توریسم جلب و برای آن برنامه ریزی کنند هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل جایگاه طب سنتی و گیاهان دارویی در توسعه گردشگری سلامت دراستان خراسان جنوبی می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف جزء تحقیقات کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی است. جهت تحلیل فرضیات تجقیق پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصین،کارشناسان و مسئولین سازمانهای مرتبط با گردشگرسلامت، ادارات مربوطه و گردشگران و گردشگرانی که از این جاذبه ها دیدن کرده اند می باشد. روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و میدانی با ابزار پرسشنامه و مشاهده است و برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری Tتک نمونهای، و - مدل بهینه سازی چند هدفه براساس تجزیه و تحلیل نسبت استفاده شد. نتایج یافتهها نشان می دهد که استان خراسان جنوبی از پتانسیل های بسیار بالایی برای توسعه طب سنتی و گیاهان دارویی و توسعه پایدار گردشگری سلامت برخوردار است و در صورت مدیریت صحیح، تامین زیرساخت های ارتباطی و تبلیغاتی می توان چشم انداز آینده توسعه گردشگری سلامت استان را بسیار روشن ترسیم نمود. همچنین ضعف زیرساخت های فیزیکی، ضعف تبلیغات، عدم مدیریت صحیح و شعف شناختی و برنامه ریزی مناسب به عنوان مهمترین موانع پیش روی توسعه گردشگری سلامت در استان خراسان جنوبی می باشند.
http://www.kdip.ir/article_139917_e1c592d89be99ad7b6f570b6befee2dc.pdf
2021-11-22
10.30508/kdip.2021.291299.1004
طب سنتی
گیاهان دارویی
گردشگری
توسعه مدیریت
گردشگری سلامت
ماندانا
هاشمی
mandanahashemi132@yahoo.com
1
جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران، زاهدان
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
نوری
2
گروه جغرافیا وبرنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران، زاهدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان بر رفتار سبز کارکنان از طریق نقش میانجی اعتماد سازمانی (مورد مطالعه: شهرداری مشهد)
هدف: یکی از سازمانهایی که نقش قابل توجهی در حل مسائل زیست محیطی، مشکلات اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی شهرنشینی دارد، شهرداری میباشد. مسئولیتپذیری اجتماعی شهرداری نسبت به سایر سازمانها بسیار مهمتر است. بر اساس مطالعات پیشین، هنگامی که سازمان مشکلات اجتماعی را به شیوه اخلاقی حل میکند، موجب اعتماد کارکنان به سازمان میشود. اعتماد سازمانی منجر به بروز رفتارهای سبز کارکنان در سازمان میگردد. لذا تحقیق حاضر به بررسی تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان بر رفتار سبز کارکنان از طریق نقش میانجی اعتماد سازمانی پرداخته است.روش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شهرداری مشهد بودند که تعدادشان 6000 نفر بودند. بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر از کارکنان به صورت نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان، روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس و اسمارت پیالاس و با روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد.یافتهها: نتایج نشان دادند مسؤولیتپذیری اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر اعتماد و رفتار سبز کارکنان دارد. همچنین، اعتماد کارکنان تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار سبز کارکنان دارد. بعلاوه، نقش میانجی اعتماد کارکنان در رابطه میان مسؤولیتپذیری اجتماعی و رفتار سبز کارکنان مورد تایید قرار گرفت.نتیجهگیری: مدیران سازمانی با انجام اقدامات مربوط به مسئولیتپذیری اجتماعی میتوانند اعتماد را در میان کارکنان افزایش دهند و بر رفتار زیستمحیطی کارکنان تاثیر بگذارند.
http://www.kdip.ir/article_140138_d0856998cb6ea523f4e739b0be804364.pdf
2021-11-22
10.30508/kdip.2021.293643.1011
اعتماد سازمانی
رفتار سبز کارکنان
مسؤولیتپذیری اجتماعی
شهرداری
سعیده
کریمی قدوسی
karimi-sa@mashhad.ir
1
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی فردوس، ایران، مشهد
AUTHOR
مجتبی
فرخی استاد
mojtaba.farokhi@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران، زاهدان
LEAD_AUTHOR
سعیده
باباجانی محمدی
sbabajani57@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی فردوس، ایران، مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل مفهومی ارزیابی شکاف دیجیتالی
محققان و دانشمندان متعددی شکاف دیجیتال را تفسیر و برای ارزیابی آن مدل مفهومی ارائه دادهاند که با توجه به زمان و مکان تحقیق و گروههای مورد مطالعه میتوان هرکدام از مدلها را برای بررسی شکاف موجود استفاده کرد.از معروفترین آنها مدل وندایک و وندرسون که در طی سالیان مختلف مدل را بروزرسانی کردندو شکاف دیجیتال را مربوط به چهارعنصر دسترسی انگیزشی،دسترسی مادی، مهارت استفادهای و تنوع استفاده دانستند، میتوان نامبرد. سپس مدل آقای سلوین است که شکاف دیجیتال را با بررسی سرمایههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارزیابی کرد. مدل ماسیموراجندا که براساس رویکرد ماکسوبر ارائه شد و وی دیواری بین استفادهکنندگان تکنولوژی و کسانی که از تکنولوژی به دورند تعریف کرد. و مدل گروه چینی بنام مدل یکپارچه که توسط ژینفان و همکاران ارائهشد و از نابرابری های دیجیتالی برای رسیدن به فراگیری و شمول الکترونیکی استفادهکردند. بررسی شکاف از این جهت اهمیت دارد که برای حل شکاف موجود باید از میزان و نوع آن آگاه شویم تا بتوانیم درصدد برطرفکردن آن قدم برداریم. در این مقاله سعیکردیم که ابتدا مدلهای نامبرده را توضیح داده و آنهارا مقایسه کرده و سپس برای بررسی شکاف دیجیتال موجود در کسبوکارهای سنتی حاضر در ایران بر اساس مدل وندایک و سلوین مدل جدیدی را تعریف کنیم.
http://www.kdip.ir/article_140437_aa48970132d269f15113d4e427ce0b2c.pdf
2021-11-22
10.30508/kdip.2021.292044.1006
شکاف دیجیتال
نگرش بهاینترنت
دسترسی مادی
دسترسی مهارتی
تنوعاستفاده
روحاله
نوری
rnoori@khu.ac.ir
1
عضو هییت علمی گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
حمزه
خواستار
hkhastar1@gmail.com
2
عضو هیات علمی گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
محمدرضا
اعتضادی
m.retezadi@yahoo.com
3
گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR