@article { author = {Hariri, Ardavan and Shafee, Soliman}, title = {Factors of Customer Satisfaction in e-Business}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {2}, number = {4}, pages = {24-37}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2022.330597.1027}, abstract = {In recent years, the expansion of the Internet network infrastructure, the increase of the Internet penetration rate and the growth of the number of Internet users have caused more and more business owners to pay attention to e-businesses and the growing trend of such businesses. This has created a highly competitive environment that has made it more difficult to gain and maintain market share in cyberspace. In such a situation, increasing customer satisfaction in e-businesses in order to reach their loyalty in order to repeat purchases is one of the key factors to gain and maintain a suitable share of the cyberspace market. This study aims to identify these factors and introduce them to e-business owners, in order to create a platform for targeted activities to improve user satisfaction and which leads to maintaining and increasing the share of e-businesses from the cyberspace market. The research method was meta-synthesis. At first step we determined the research questions and search keywords and then we collected articles related to customer satisfaction factors in e-businesses according to the keyword. After studying and reviewing the selected articles, 14 concepts (unique factors) were identified out of 85 factors obtained from 22 reviewing articles. The results show that the factors: "Product information reliability", "Purchasing process", "Service / Product quality", "Price paid" and "Security and privacy" are the most important factors of e-business customer satisfaction.}, keywords = {Satisfaction,customers,e-Businesses,Meta-Synthesis}, title_fa = {عوامل رضایتمندی مشتریان در کسب‌وکارهای الکترونیکی}, abstract_fa = {در سنوات اخیر گسترش زیرساخت شبکه اینترنت و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فزونی تعداد کاربران اینترنتی موجب توجه بیش‌ازپیش صاحبان کسب‌وکار به حضور در فضای مجازی و روند رو به گسترش این‌گونه کسب‌وکارها شده است. این امر فضای رقابتی شدیدی را به وجود آورده است که کسب و حفظ سهم از بازار فضای مجازی را دشوارتر از پیش نموده است. در چنین شرایطی افزایش رضایتمندی مشتریان در کسب‌وکارهای الکترونیکی به‌منظور افزایش وفاداری ایشان و درنتیجه تکرار خرید از عوامل کلیدی موفقیت در کسب و حفظ سهم از بازار فضای مجازی است. این پژوهش باهدف شناسایی این عوامل و معرفی آن به گردانندگان کسب‌وکارهای اینترنتی،جهت ایجاد بستر فعالیت هدفمند و ارتقای سطح رضایتمندی کاربران و درنتیجه حفظ و افزایش سهم کسب‌وکارهای اینترنتی را از بازار فضای مجازی صورت گرفته است. روش اجرای پژوهش فراترکیب بود و پس از تعیین سؤالات پژوهش و کلیدواژه‌های جستجو، ابتدا مقالات مرتبط با عوامل رضایتمندی مشتریان در کسب‌وکارهای الکترونیکی دریافت شد. پس از مطالعه و بررسی مقالات منتخب از مجموع 85 عامل به‌دست‌آمده از بررسی 22 مقاله، تعداد 14 مفهوم (عامل منحصربه‌فرد) شناسایی شدند. نتایج حاصل نشان داده که پنج عامل قابلیت اطمینان اطلاعات کالا، فرایند خرید، کیفیت خدمات/محصول، بهای پرداختی و امنیت و حفظ حریم خصوصی از مهم‌ترین عوامل رضایتمندی مشتریان کسب‌وکارهای الکترونیکی هستند.}, keywords_fa = {رضایتمندی,مشتریان,کسب‌وکارهای الکترونیکی,فراترکیب}, url = {http://www.kdip.ir/article_155224.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_155224_8d3f16a90f8eafad7e0d9323cf1b8401.pdf} }