@article { author = {Mohammadifar, Yousef and Hariri, Ardavan and Delangizan, Sohrab}, title = {Conceptualization of Factors Affecting the Tendency of Higher Education Graduates to Entrepreneurship by Meta-Synthesis Method}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {1}, number = {3}, pages = {26-41}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2021.314404.1016}, abstract = {In recent years, the number of unemployed university graduates has grown dramatically, posing a challenge to the country's planning system. Entrepreneurial activities, which is less welcomed by university graduates, is a good way to deal with this issue. In this research, the internal and external factors of university graduates' tendency to entrepreneurial activities have been studied and conceptualized using the meta-syntheses method. The articles published in reputable domestic and foreign scientific databases were identified, surveyed, coded and analyzed. Then, using "qualitative research interview" method, the opinions of elites was received to satisfy parallelism rule. Ten semi-structured in-depth interviews were conducted until theoretical saturation was achieved. The findings of this study led to the identification of 40 themes and 12 topics that affect the tendency of university graduates to entrepreneurial activities and play a role in a range of independent or intertwined influences. Acording to the research findings, although the most repetition is related to individual level factors such as personality factors (education, personal development, risk-taking, etc.), but environmental variables such as: policy-making and political stability; Economic variables; Regional potentials, social support; Culture; The relationship between university, industry and government influences the tendency of university graduates to engage in entrepreneurial activities.}, keywords = {higher education graduates,Unemployment of University Graduates,Entrepreneurial activities,Meta-Synthesis}, title_fa = {مفهوم‌پردازی عوامل تأثیرگذار بر گرایش دانش‌آموختگان آموزش عالی به کارآفرینی با روش فراترکیب}, abstract_fa = {در سالیان اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار رشد شدیدی نموده و چالشی برای نظام برنامه‌ریزی کشور ایجادِ کرده است. یکی از روش‌های مواجهه با این مسئله، فعالیت‌های کارآفرینی است که کمتر از آن استقبال می‌شود. در این پژوهش به بررسی و مفهوم‌پردازی عوامل گرایش دانش‌آموختگان آموزش عالی به کارآفرینی، با استفاده از روش پژوهش فراترکیب پرداخته شده است. بر این اساس مقالات منتشرشده در پایگاه‌های معتبر علمی داخلی و خارجی، شناسایی، پیمایش، کدگذاری و تحلیل شدند. در ادامه با بهره‌گیری از روش «مصاحبه پژوهش کیفی» نظر خبرگان حوزه‌های مرتبط دریافت شد تا به‌صورت موازی، کثرت‌گرایی در پژوهش دنبال شود. برای تحقق این امر تا دستیابی به اشباع نظری، بیست مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند، صورت پذیرفت. یافته‌های این مطالعه منتج به شناسایی 40 مضمون و 12 موضوع شد که بر گرایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به فعالیت‌های کارآفرینانه تأثیرگذارند و در طیفی از تأثیرگذاری مستقل یا درهم‌تنیده ایفای نقش می‌کنند. از یافته‌های پژوهش چنین نتیجه‌گیری می‌شود هرچند که بیشترین تکرار مربوط به عوامل سطح فرد مانند عوامل شخصیتی (آموزش، توسعه فردی، ریسک‌پذیری و...) است لکن متغیرهای محیطی مانند: سیاست‌گذاری و ثبات سیاسی؛ متغیرهای اقتصادی؛ پتانسیل‌های منطقه، حمایت اجتماعی؛ فرهنگ؛ ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت بر گرایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به فعالیت‌های کارآفرینانه اثرگذارند.}, keywords_fa = {دانش‌آموختگان آموزش عالی,بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی,فعالیت‌های کارآفرینانه,فراترکیب}, url = {http://www.kdip.ir/article_141974.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_141974_31214560782230849edd3196913711c4.pdf} }