@article { author = {Rahmani, Rouhollah and gholami, reza and habibzade baygi, seyed javad}, title = {Stock portfolio optimization through artificial intelligence algorithm: comparison of stock portfolio in terms of risk-taking and investor caution}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-18}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2021.291247.1002}, abstract = {Stock portfolio optimization through artificial intelligence algorithm: comparison of stock portfolio in terms of risk-taking and investor cautionAbstractThe process of selecting stock portfolios for investment is one of the issues that has been considered by many researchers. In decision making for investment, two factors are very important and are the basis of investment. These two factors are risk and return, and in this regard, investors are studied to select the best investment portfolio according to the amount of risk and return. The purpose of this research is to create an intelligent model for selecting the optimal stock portfolio using research algorithms. The proposed model examines the different types of investments that an investor can and is willing to consider in order to form his or her investment portfolio. For this purpose, the expected risk and return of companies listed on the Tehran Stock Exchange have been examined on a monthly basis. The statistical sample of the research includes the financial data of 237 Iranian stock exchange companies during the years 1390 to 1398. The results show that the LISFLA algorithm is able to select a portfolio using the Marquis model for risk-averse and risk-averse investors.Keywords: stock portfolio, risk, return, frog algorithm}, keywords = {Stock portfolio,risk,return,frog algorithm,Risk-Taking,investor caution}, title_fa = {گزینش بهترین شرکت‌های بازار سرمایه جهت سرمایه‌گذاری با استفاده از روش جهش قورباغه}, abstract_fa = {فرآیند انتخاب پرتفوی سهام جهت سرمایه‌گذاری یکی از مسائلی است که موردتوجه محققین زیادی بوده است. در تصمیم‌گیری به‌منظور سرمایه‌گذاری، دو عامل از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مبنای سرمایه‌گذاری می‌باشد. این دو عامل ریسک و بازده هستند و در این رابطه، بررسی و مطالعه سرمایه‌گذاران در جهت انتخاب بهترین سبد سرمایه‌گذاری با توجه به میزان ریسک و بازده آن انجام می‌شود. هدف این تحقیق ایجاد مدلی هوشمند جهت انتخاب سبد بهینه سهام با استفاده از الگوریتم‌های تحقیق می‌باشد. مدل پیشنهادی، انواع مختلف سرمایه‌گذاری‌هایی را بررسی میکند که یک سرمایه‌گذار می‌تواند و تمایل دارد جهت تشکیل سبد سرمایه‌گذاری خود، آن‌ها را مورد ملاحظه قرار دهد. به این منظور، ریسک و بازده مورد انتظار شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران به‌صورت ماهیانه موردبررسی قرارگرفته است. نمونه آماری تحقیق شامل داده‌های مالی 237 شرکت بورس ایران طی سال‌های 1390 تا 1398 می‌باشد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که الگوریتم LISFLA قادر به انتخاب پرتفو با استفاده از مدل مارکوییز برای سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و ریسک گریز است.}, keywords_fa = {سبد سهام,ریسک,بازده,الگوریتم قورباغه,ریسک پذیری,احتیا سرمایه گذار}, url = {http://www.kdip.ir/article_141971.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_141971_8b0e4e7a469404b5bdc920510f7d5312.pdf} } @article { author = {Mohammadifar, Yousef and Hariri, Ardavan and Delangizan, Sohrab}, title = {Conceptualization of Factors Affecting the Tendency of Higher Education Graduates to Entrepreneurship by Meta-Synthesis Method}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {1}, number = {3}, pages = {26-41}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2021.314404.1016}, abstract = {In recent years, the number of unemployed university graduates has grown dramatically, posing a challenge to the country's planning system. Entrepreneurial activities, which is less welcomed by university graduates, is a good way to deal with this issue. In this research, the internal and external factors of university graduates' tendency to entrepreneurial activities have been studied and conceptualized using the meta-syntheses method. The articles published in reputable domestic and foreign scientific databases were identified, surveyed, coded and analyzed. Then, using "qualitative research interview" method, the opinions of elites was received to satisfy parallelism rule. Ten semi-structured in-depth interviews were conducted until theoretical saturation was achieved. The findings of this study led to the identification of 40 themes and 12 topics that affect the tendency of university graduates to entrepreneurial activities and play a role in a range of independent or intertwined influences. Acording to the research findings, although the most repetition is related to individual level factors such as personality factors (education, personal development, risk-taking, etc.), but environmental variables such as: policy-making and political stability; Economic variables; Regional potentials, social support; Culture; The relationship between university, industry and government influences the tendency of university graduates to engage in entrepreneurial activities.}, keywords = {higher education graduates,Unemployment of University Graduates,Entrepreneurial activities,Meta-Synthesis}, title_fa = {مفهوم‌پردازی عوامل تأثیرگذار بر گرایش دانش‌آموختگان آموزش عالی به کارآفرینی با روش فراترکیب}, abstract_fa = {در سالیان اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار رشد شدیدی نموده و چالشی برای نظام برنامه‌ریزی کشور ایجادِ کرده است. یکی از روش‌های مواجهه با این مسئله، فعالیت‌های کارآفرینی است که کمتر از آن استقبال می‌شود. در این پژوهش به بررسی و مفهوم‌پردازی عوامل گرایش دانش‌آموختگان آموزش عالی به کارآفرینی، با استفاده از روش پژوهش فراترکیب پرداخته شده است. بر این اساس مقالات منتشرشده در پایگاه‌های معتبر علمی داخلی و خارجی، شناسایی، پیمایش، کدگذاری و تحلیل شدند. در ادامه با بهره‌گیری از روش «مصاحبه پژوهش کیفی» نظر خبرگان حوزه‌های مرتبط دریافت شد تا به‌صورت موازی، کثرت‌گرایی در پژوهش دنبال شود. برای تحقق این امر تا دستیابی به اشباع نظری، بیست مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند، صورت پذیرفت. یافته‌های این مطالعه منتج به شناسایی 40 مضمون و 12 موضوع شد که بر گرایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به فعالیت‌های کارآفرینانه تأثیرگذارند و در طیفی از تأثیرگذاری مستقل یا درهم‌تنیده ایفای نقش می‌کنند. از یافته‌های پژوهش چنین نتیجه‌گیری می‌شود هرچند که بیشترین تکرار مربوط به عوامل سطح فرد مانند عوامل شخصیتی (آموزش، توسعه فردی، ریسک‌پذیری و...) است لکن متغیرهای محیطی مانند: سیاست‌گذاری و ثبات سیاسی؛ متغیرهای اقتصادی؛ پتانسیل‌های منطقه، حمایت اجتماعی؛ فرهنگ؛ ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت بر گرایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به فعالیت‌های کارآفرینانه اثرگذارند.}, keywords_fa = {دانش‌آموختگان آموزش عالی,بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی,فعالیت‌های کارآفرینانه,فراترکیب}, url = {http://www.kdip.ir/article_141974.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_141974_31214560782230849edd3196913711c4.pdf} } @article { author = {Bahari, Ehsan and Homaunirad, Mohammad Hosein and Rohani, faeze}, title = {Investigating the effect of social media marketing activities on consumer behavior with the mediator variable of brand equity (Case study of Iran Khodro Khorasan Razavi Company)}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {1}, number = {3}, pages = {42-51}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2022.314767.1017}, abstract = {AbstractThe aim of this study was to investigate the effect of social media marketing activities on consumer behavior with the mediator variable of brand equity. This research is an applied research in terms of purpose, a descriptive and non-experimental research in terms of data collection and a research study in terms of how to conduct it.The statistical population of the study included all customers of Iran Khodro Khorasan Razavi Company in Mashhad. Due to the unknown number of people in the statistical population, Cochran's formula was used to estimate the sample size and 384 people were estimated as the sample size. Sampling method was availableThe data collection method was library and field and the research data collection tool was a questionnaire. The content and face validity of the questionnaire in previous researches were examined by researchers and also confirmed by expert and relevant professors. Using Cronbach's alpha coefficient, it was found that the reliability of the variables is at an acceptable level.SPSS and smartPLS software were used to analyze the data. The results showed that brand equity has a mediating role in the impact of social media marketing activities on consumer behavior. While brand equity affects price sensitivity, quality sensitivity, shopping pleasure and shopping experience.}, keywords = {Keywords: social media marketing activities,Consumer Behavior,brand equity,Iran Khodro Khorasan Razavi}, title_fa = {فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بر رفتار مصرف‌کننده با متغیر میانجی ارزش ویژه برند (مورد مطالعه شرکت ایران خودرو خراسان رضوی)}, abstract_fa = {چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بر رفتار مصرف‌کننده با متغیر میانجی ارزش ویژه برند انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها یک تحقیق توصیفی و غیر آزمایشی و از نظر نحوه اجرا یک مطالعه پژوهشی است.جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان شرکت ایران خودرو خراسان رضوی در شهر مشهد بودند که با توجه به نامعلوم بودن تعداد افراد جامعه آماری، از فرمول کوکران جهت برآورد حجم نمونه استفاده گردید و 384 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد شد. روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس بود.روش گردآوری داده‌ها به دو صورت کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار گردآوری داده‌های تحقیق، پرسشنامه بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه در تحقیقات پیشین توسط محققین مورد بررسی و توسط اساتید متخصص و مربوطه نیز مورد تأیید قرار گرفت و با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مشخص شد میزان پایایی متغیرها در سطح قابل قبولی است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار spssو smartPLS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که ارزش ویژه برند در تاثیر فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بر رفتار مصرف‌کننده نقش میانجی دارد. ضمن اینکه ارزش ویژه برند بر حساسیت به قیمت، حساسیت به کیفیت، لذت از خرید و تجربه خرید تاثیرگذار است.}, keywords_fa = {کلیدواژه ها: فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی,رفتار مصرف‌کننده,ارزش ویژه برند,ایران خودرو خراسان رضوی}, url = {http://www.kdip.ir/article_143135.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_143135_311771e86e3eb650dadece2d271c918f.pdf} } @article { author = {Norouzi, Mehdi and khaef alahi, Ahmad ali and Ahmadi, Parviz}, title = {The role of public service motivation in improving the job performance among The role of mediation of Organizational citizenship behavior (Employees in Tax administration in Karaj)}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {1}, number = {3}, pages = {52-65}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2022.310227.1023}, abstract = {In recent years, the performance gap between private sector and public sector has led to the concept of public service motivation has attracted the attention of researchers in public administration. The main objective of this study was to evaluate the impact of public service motivation on improving tax administration of the city of Karaj job performance and organizational citizenship behavior is mediated. The aim of the present study, functional and in terms of performance, descriptive-correlation in the questionnaire used for data collection was said. The study consisted of 400 employees of the tax administration of the city of Karaj, according to Morgan and simple random sampling, 196 samples were selected. The reliability and validity study, Cronbach's alpha, composite reliability and average variance explained was evaluated and confirmed validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts in the subject. Conceptual model with partial least square method was performed using Smart PLS software. The results show that the public service motivation on job performance and organizational citizenship behavior has a significant effect on job performance and organizational citizenship behavior has a significant impact in Karaj tax administration. Finally, according to the results of the research hypotheses, proposals to tax administrators was the city of Karaj.}, keywords = {Public Service Motivation,organizational citizenship behavior,job performance,Taxation Affairs Organization}, title_fa = {نقش انگیزه خدمت عمومی در ارتقاء عملکرد شغلی باتوجه ‌‌به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل امور مالیاتی شهر کرج)}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر انگیزه خدمت عمومی بر ارتقاء عملکرد شغلی کارکنان اداره امور مالیاتی شهر کرج با توجه ‌به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و با تاکید بر مؤلفه‌های اصلی آن، مانند جوانمردی، نوع‌دوستی و وجدان کاری می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی - همبستگی است که در آن ابزار پرسشنامه برای جمع‌آوری داده‌ها به کار گفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر از کارکنان اداره امور مالیاتی شهر کرج است که بر اساس جدول مورگان و روش نمونه-گیری تصادفی ساده، 196 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی و روایی ابزار پژوهش با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس تبیین شده، ارزیابی و تأیید شد و روایی محتوایی پرسشنامه‌‌ها توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید شد. آزمون مدل مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با به‌کارگیری نرم‌افزار Smart PLS انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که انگیزه خدمت عمومی بر عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی تأثیر معناداری دارد و همچنین رفتار شهروندی سازمانی نیز بر عملکرد شغلی کارکنان اداره امور مالیاتی شهر کرج تأثیر معناداری دارد. در نهایت بر مبنای نتایج فرضیه‌های پژوهش، پیشنهادهایی به مدیران امور مالیاتی شهر کرج داده شد.}, keywords_fa = {انگیزه خدمت عمومی,رفتار شهروندی سازمانی,عملکرد شغلی,سازمان امور مالیاتی}, url = {http://www.kdip.ir/article_144027.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_144027_8f5663cd68058dfe163610047e5574ba.pdf} } @article { author = {Babajani Mohammadi, Saeideh}, title = {The Affect of Organizational Culture on Job Satisfaction with Mederating of Work Commitment in the Khorasan Razavi railway movement office}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {1}, number = {3}, pages = {66-79}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2022.325876.1024}, abstract = {Human capital and human resources development are key issues of the present era. For, long-term maintenance of this capital, deep studies and effective efforts are needed. One of the most important human resource issues in this era is job satisfaction of employees. It is clear that employee job satisfaction is one of the important factors in increasing efficiency, commitment, morale and love to work. Since organizational culture, due to its inherent nature and its importance, can affect many factors in the organization, it is expected to have a significant effect on employee job satisfaction. The purpose of this study was to investigate the effect of organizational culture on job satisfaction through mediation of Work commitment among employees of Khorasan railway movement office. This research is applied and descriptive-correlation. The statistical population of this research includes 247 employees of the Khorasan railway office that Using simple random sampling method, 148 people were selected as the statistical sample. Accordingly, the questionnaire had a good validity. Also, Cronbach's alpha coefficient was used to measure reliability. In the present study, the reliability test was performed by SPIASAS software, that values for all variables and dimensions were higher of 0.7. The results showed that organizational culture has a positive and significant effect on job satisfaction and Work commitment. There is also no positive and significant relationship between organizational culture through Work commitment and job satisfaction.}, keywords = {Continuous Commitment,Emotional Commitment,Job Satisfaction,Normative Commitment,Organizational Culture,Work Commitment}, title_fa = {فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی با میانجی‌گری تعهد کاری کارکنان در راه آهن خراسان رضوی}, abstract_fa = {سرمایه انسانی و توسعه منابع انسانی از موضوعات کلیدی عصر حاضر تلقی می‌شوند. در راه حفظ و نگهداری بلند مدت این سرمایه لازم است که مطالعات عمیق و تلاش‌های موثری صورت پذیرد. لذا مهم-ترین مسائل منابع انسانی، رضایت شغلی کارکنان است. زیرا از عوامل مهم افزایش بهره‌وری، تعهد، روحیه و عشق به کار است. از آنجا که فرهنگ سازمانی به دلیل ماهیت فراگیر و اهمیت آن می‌تواند بر عوامل متعددی در سازمان تاثیر گذارد، انتظار می‌رود که تاثیر قابل توجهی را بر رضایت شغلی کارکنان بر جای گذارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی با میانجی‌گری تعهد کاری در میان کارکنان راه آهن خراسان رضوی انجام شد. روش این تحقیق به لحاظ هدف؛ کاربردی و از نوع توصیفی‌ - همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل ۲۴۷ نفر از کارکنان راه آهن خراسان رضوی است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۱۴۸ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای محاسبه روایی پرسشنامه، از روایی صوری و تحلیل عاملی استفاده شده است. همچنین برای اندازه‌گیری پایایی، ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که برای تمامی متغیرها و ابعاد آن بیشتر از 7/0 بدست آمد. نتایج بدست آمده از این تحقیق، نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد کاری تاثیر مثبت و معنی داری دارد. در عین حال میان فرهنگ سازمانی به واسطه تعهد کاری بر رضایت شغلی تاثیر مثبت و معنی‌داری وجود ندارد.}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی,رضایت شغلی,تعهد کاری,تعهد هنجاری,تعهد مستمر,تعهد عاطفی}, url = {http://www.kdip.ir/article_146139.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_146139_b314fe4cd2aab68ee0890693d6042fce.pdf} } @article { author = {Asayesh, Farzad and bafghi, parastoo and Ahmadi Sharif, Mahmoud and Rosta, Alireza}, title = {Green supply chain management on the sustainable performance of the organization}, journal = {Intelligent Knowledge Exploration and Processing}, volume = {1}, number = {3}, pages = {80-98}, year = {2022}, publisher = {Ferdows institute of higher education}, issn = {2783-3607}, eissn = {2783-3615}, doi = {10.30508/kdip.2022.328124.1025}, abstract = {Green supply chain also has the advantages of saving resources, energy, warehouses, preventing unnecessary transportation, reducing pollution by using environmentally friendly raw materials, reducing waste, etc. or the same strategy of reducing costs (efficiency) Benefits and by creating innovation in the design and production of green and recyclable products, reduce the costs of environmental degradation (Moezz and Azizi, 2016)The green supply chain, through business partnerships and strengthening relationships with firms, contributes to greater efficiency and synergy, and increases environmental performance, reduces waste, and saves costs (Khaksar et al., 2016). The purpose of green supply chain management is to eliminate or reduce the loss of resources (energy and materials) and negative environmental effects (water, air and land pollution) throughout the stages of the product life cycle, from the extraction of raw materials to the use of the product by the final customer and disposal. It is the end of this cycle (Walker et al., 2008).Today, more than ever, car companies, including Saipa, have realized that competition is not limited to time by creating continuous innovations in services and simplifying the process of doing work, but is a continuous and permanent process. Since in the automotive system, customers are the main focus and everything is done to attract their satisfaction and attention,Today, more than ever, car companies, including Saipa, have realized that competition is not limited to time by creating continuous innovations in services and simplifying the process of doing work, but is a continuous and permanent process. Since in the automotive system, customers are the main focus and everything is done to attract their satisfaction and attention,}, keywords = {Marketing,Green marketing,Green supply chain,sustainable performance}, title_fa = {مدیریت زنجیره تامین سبز بر عملکرد پایدار سازمان}, abstract_fa = {در سالهای اخیر رشد روز افزون ارتباطات، کشورهای جهان را به هم نزدیک نموده است،  از طرفی آلودگی‌های زیست محیطی که در نتیجه کیفیت و نوع تولیدات و مصارف انسانی پدید آمده،  از جمله مسائلی هستند که بارها توسط سازمان های فعال در این زمینه به عنوان تهدیدی برای بشر شناخته شده اند. بعضی  از صنایع با بکارگیری اقداماتی،  گام‌های مورد نیاز  را  در جهت کاهش  دادن اثرات تخریب کننده بر محیط زیست برداشته‌اند. یکی از این اقدامات شامل؛ بازاریابی سبز است. به این ترتیب که پیشرفت زیست محیطی فعالیت‌های بازاریابی، مستلزم بکارگیری نقش-های  مسئولیت‌پذیری زیست محیطی/ اجتماعی سازمان‌ها است. با عنایت به اهمیت این موضوع، هدف این مقاله بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر عملکرد؛ اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی شرکت است. لذا تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده، در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار می‌گیرد. روش نمونه‌‌گیری در این تحقیق، نمونه‌‌گیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه (آلفای کرونباخ  0.987) است. جامعه آماری نیز شامل کلیه مدیران و کارمندان شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو در شهر تهران می‌باشد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌‌های تحقیق و به‌منظور بررسی تأثیر هم‌‌زمان چند متغیر مستقل بر متغیر وابسته از تکنیک مدل‌‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس (PLS) استفاده شده است. در تحلیل داده‌ها همه فرضیه‌ها بجز دو فرضیه تایید شدند. به این ترتیب که ابعاد مدیریت زنجیره تامین سبز بر عملکرد پایدار سازمان تاثیر مستقیمی دارد.}, keywords_fa = {بازاریابی,بازاریابی سبز,زنجیره تامین سبز,عملکرد پایدار}, url = {http://www.kdip.ir/article_146140.html}, eprint = {http://www.kdip.ir/article_146140_a35a4c38a1f355354bb89b479d183f55.pdf} }